ایجاد شورای شهر لندن «نهضت فراگیر»
مشعل مشعل

جلسه هوادارن نهضت فراگیر ترقی ودموکراسی افغانستان در شهر لندن بروز یکشنبه 24 ماه سپتامبر دائر گردید.

جلسه بوسیله رحیم الله حبیبی مسئول موقت نهضت میهنی در کشور انگلستان افتتاح گردید.وی در آغازآجندای جلسه را مطرح ساخت که مورد تائید حاضرین قرار گرفت . بعدا" وی با این شعر زیبا صحبت خود را آغاز کرد:

 

ساحل افتاده گفت هرچه بسی زیستم

هیچ معلوم نشد که من کیستم

موج زخود رفته ای تیز خرامید وگفت

هستم اگر میروم، گر نروم نیستم

 

رحیم الله حبیبی درباره وضع موجود ونقش با اهمیت نهضت فراگیر ترقی و دموکراسی فغانستان در جریان تحولات سیاسی کشورصحبت نموده ودرباره ضرورت تشدید فعالیت در جهت ایجاد سازمانهای نهضت فراگیر ترقی ودموکراسی افغانستان در کشور انگلستان تاکید نمود.

بعدا" اسدالله کشتمند عضو هیات اجرائیه موقت نهضت فراگير ضمن سخنانی یاد آوری نمود که: «ماامروز درینجا گردهم آمده ایم تا تجدید تعهد بخاطر خدمت به مردم افغانستان را انجام بدهیم.ما در راستای خدمت به وطن با گذشته سیاسی خود تجدید پیمان می کنیم.

با صراحت باید گفت که این حرف به معنی ادامه سیاست های گذشته حزب پر افتخار دموکراتیک خلق افغانستان در صحنه سیاسی امروز نیست بلکه به معنی تداوم هسته تفکر این سازمان سیاسی وهم نظران ومتحدین آن است. زیراسیاستها درقید الزامات زمانی قرار دارند ولی اندیشه ها ی کلی وجهان بینی ها از سد تغیرات سیاسی وکوتاه مدت زمانی عبور می کنند. بناء ما به ترقی وعدالت اجتماعی که مروج ومبلغ اصلی آن در جامعه معاصر افغانستان حزب دموکراتیک خلق افغانستان و متحدین آن بوده اند،اعتقاد خدشه ناپذیر داریم ومسلما" خط مشی سیاسی ما در تطابق وبراساس مقتضیات امروزین جامعه ما تنظیم میگردد. چنانچه سیاستهای حزب دموکراتیک خلق افغانستان ومتحدین آن در تطابق با زمان فعالیتهای آنان تنظیم میگردید.

بدین ترتیب ما حق داریم خود را ادامه دهندگان و وارثین برحق راه مبارزات ترقی خواهانه مردم افغانستان از جنبش مشروطیت گرفته تا حزب دموکراتیک خلق افغانستان بدانیم.

با چنین پشتوانه ای نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان توانست در مدت بسیار کوتاهی به یکی از محور های اصلی فضای سیاسی کشور مبدل گردد. ما امروز در مرحله قرار داریم که گفته میتوانیم نهضت فراگیر به یکی از مراکز تجمع اساسی مبارزین راه عدالت وترقی اجتماعی در افغانستان مبدل شده است چنانچه طرح تدویر کنگره وحدت از جانب رهبری نهضت توانست توجه بخش قابل ملاحظه ای از احزاب سیاسی مترقی وچپ افغانستان را جلب نماید.»

«... وامروز افتخار داریم که بر پایه اساسنامه نهضت فراگیر تشکیلات آن را در شهر لندن ایجاد می کنیم و به یاران عزیز خود در داخل افغانستان وعده میدهیم که از هیچگونه تلاش وهمکاری در جهت تقویت فعالیت وامکانات موجوده آنها دریغ نخواهیم ورزید.»

 

در بخش دوم کار جلسه شورای شهر لندن «نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان» متشکل ازافراد ذیل انتخاب گردید:

رحیم الله حبیبی

محمد یونس

محمد واسع

پریت پال سنگ

محمد عارف عرفان

عبدالغفار طنین

اسدالله کشتمند

بعدا" هیات رئیسه  متشکل از افراد ذیل انتخاب گردید:

رحیم الله حبیبی (رئیس)

محمد یونس (معاون)

محمد واسع(منشی)

بعدا" رحیم الله حبیبی ضمن پذیرش مسئولیت جدید از اعتماد رفقا در جهت انتخاب وی با کلمات گرم سپاسگذاری نموده یاد آوری نمود :« کسانیکه به زادگاه خود علاقه دارند باید درین مرحله حساس زندگی مردم ما با تحرک واحساس مسئولیت بیشتر عمل کنند و وطنپرستان باید از فرصتی که به میان آمده استفاده معقول به عمل آورند. در نتیجه این به همت ما مربوط است که تا چه حدی از فرصتهای مساعد در جهت منافع مردم استفاده می کنیم. ما باید خود را بسازیم وبه عنایت دیگران دل نبندیم واز این واقعیت لحظه ای هم دور نباشیم که کشور های خارجی در نهایت به منافع خود می اندیشند واگر در دوستی خود پابند باشند آن هم تا زمانی است که منافع شان ایجاب می کند.

ما از میان دود و آتش سربلند کرده ایم وخوشبختیم که در کشور خوداکنون مطرح هستیم.»

جلسه در فضای صمیمانه پایان یافت.

 

 


September 25th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها